DEFINISI PETA I-THINK
Peta I-think merupakan salah satu alat bantuan berfikir tidak kira
kepada murid-murid, para pelajar mahupun orang lain.Alat ini mempunyai 8 bentuk peta pemikiran yang
menggunakan visual yang amat mudah digunakan dalam kehidupan seharian dan dapat
difahami di dalam pembelajaran.Peta ini nyata dapat digunakan bagi murid yang
berumur seawal usia 4 tahun..
Teknik pembelejaran yang mempraktikkan
amalan peta I-think di dalam kelas merupakan usaha dalam membantu bukan sahaja
murid malah membantu guru mengubah mentaliti dan amalan di mana sebelum
diperkenalkan sistem I-think,iaitu penggunaan peta minda sahaja di dalam kelas.
1.PETA BULATAN(CIRCLE MAP)
2.Peta Buih(Bubble Map)
Memperkaya kebolehan murid bagi menunjuk kualiti dan pengetahuan
.Kebiasaannya peta ini mengandungi huraian bagi setiap point.
3.Peta Pelbagai Alir(Multi-flow Map)
Untuk menunjukkan dan menganalisis hubungan sebab dan akibat
4.Peta Buih Berganda(Double Bubble
Map)
Diguna bagi membanding beza sesuatu.
5.Peta Pokok(Tree Map)
Untuk mengklafisikan bahan atau idea
6.Peta Dakap(Brace Map)
Untuk menganalisis objek fizikal .garisan sebelah kiri adalah nama atau
imej keseluruhan objek.Garisan pada bahagian kedua adalah bahagian utama
7. Peta Alir(Flow Map)
Untuk menunjuk atau membuat urutan sesuatu proses
8. Peta Titi(Bridge Map)
Untuk memberi peluang kepada pelajar untuk menganalisis proses analogi
dengan menggunakan factor perhubungan
No comments:
Post a Comment